א"ר שמואל בר נחמני א"ר יוחנן כל אשה שתובעת בעלה לדבר מצוה הווין לה בנים שאפילו בדורו של משה לא היו כמותן דאילו בדורו של משה כתיב הבו לכם אנשים חכמים ונבונים וידועים לשבטיכם וכתיב ואקח את ראשי שבטיכם אנשים חכמים וידועים ואילו נבונים לא אשכח ואילו גבי לאה כתיב ותצא לאה לקראתו ותאמר אלי תבוא כי שכור שכרתיך וכתיב ומבני יששכר יודעי בינה לעתים
Says Rav Shmuel bar Nachmeni says Rabbi Yochanan: A wife who petitions her husband for marital relations will have sons that surpass in wisdom even those of the generation of Moshe Rabeinu. For in the generation of Moshe the pasuk sought out Chachamim, Nevonim, and Yeduim but they could only locate Chachamim and Yeduim. There were no Nevonim (masters of Bina) to be found. However, Leah who "came out" to entice Yaakov gave birth to Yissachar whose descendants are called "yodei bina l'itim"...
Niflaos MiTorasecha says that this Talmudic passage is indicated in the following pasuk from Parshat Shoftim (Devarim 20:11):
יא והיה אם שלום תענך ופתחה לך והיה כל העם הנמצא בה יהיו לך למס ועבדוך
The roshei tevos of the four words: אם שלום תענך ופתחה is אשתו (occurs twice in the Torah and 5 times in all of Tanach).
As such, the message of the pasuk is: And it shall be, if she - your wife - responds to you with peace (greets you) and is open to you (let's not get carried away!) and it shall be that all of the population that is found inside her - her offspring - shall be למס ועבדוך - they shall be as shevet Yissachar upon whom it is written (Breishis 49:15): ויהי למס עבד
Note that Rashi comments on those words in Breishis 49:15:
למס עבד. לפסוק להם הוראות של תורה וסדרי עבורין שנאמר (דה"א יב) ומבני יששכר יודעי בינה לעתים לדעת מה יעשה ישראל ראשיהם מאתים. מאתים ראשי סנהדראות העמיד וכל אחיהם על פיהם:
This is the same pasuk that is referenced in the gemara in Eruvin!
Now, I wonder - why is this hidden message encoded in a pasuk about how to wage war???
P.S. Before you fellas go to town on this code be aware that there are 3 occurrences in the Torah of the word אשתו in sofei teivos (6 in all Tanach). One of them is from last week's Parsha (Devarim 15:2):
וזה דבר השמטה שמוט כל בעל משה ידו אשר ישה ברעהו לא יגש את רעהו
Which seems to hint that one is not allowed to exert undue duress upon his wife!
No comments:
Post a Comment