Monday, October 23, 2023

And the Sirens’ Loud Blare and the Rockets’ Red Glare –Absolute Proof that Moshiach is Near

 

Here is an excerpt of the famous passage from Yalkut Shimoni about the coming of Moshiach:

 

 

ילקוט שמעוני ישעיה ס' רמז תצט

 

א"ר יצחק שנה שמלך המשיח נגלה בו כל מלכי אומות העולם מתגרים זה בזה, מלך פרס מתגרה במלך ערבי והולך מלך ערבי לארם ליטול עצה מהם וחוזר מלך פרס ומחריב את כל העולם וכל אומות העולם מתרעשים ומתבהלים ונופלים על פניהם ויאחוז אותם צירים כצירי יולדה, וישראל מתרעשים ומתבהלים ואומר להיכן נבוא ונלך להיכן נבוא ונלך להיכן נבוא ונלך, ואומר להם: בני אל תיראו כל מה שעשיתי לא עשיתי אלא בשבילכם מפני מה אתם מתייראים? אל תיראו הגיע זמן גאולתכם, ולא כגאולה ראשונה גאולה אחרונה כי גאולה ראשונה היה לכם צער ושעבוד מלכויות אחריה אבל גאולה אחרונה אין לכם צער ושעבוד מלכויות אחריה:


שנו רבותינו בשעה שמלך המשיח בא עומד על גג בית המקדש והוא משמיע להם לישראל ואומר ענווים הגיע זמן גאולתכם, ואם אין אתם מאמינים ראו באורי שזרח עליכם שנאמר, קומי אורי כי בא אורך וכבוד ה' עליך זרח ועליכם בלבד זרח ולא על עובדי אלילים שנאמר, כי הנה החשך יכסה ארץ. באותה שעה מבהיק הקב"ה אורו של מלך המשיח ושל ישראל והולכים כלם לאורן של מלך המשיח 

 

 

English Translation:

 

Says Rabi Yitzchak –

The year in which the anointed King will be revealed will be when all the kings of the nations of the world are taunting each other. The king of Persia (Iran) is taunting the Arab king (could be Saudi Arabia, Jordan, or Qatar) and the Arab king goes to Aram (Syria or Turkey. Lavan HaArami was from Charan which is currently in Turkey) to take advice from them. The king of Persia returns and destroys the whole world and all the nations of the world tremble and panic and fall on their faces and they are gripped by pangs as of a woman in labor. And Israel trembles and panics and says, "To where can we come or go? To where can we come or go? To where can we come or go?” And I (the prophet is speaking on behalf of HKBH) say to them: “My children, do not fear. Everything that I have done, I have only done for you. Why are you afraid? Do not fear, for the time of your redemption has come!” And not like the first redemption will be the final redemption. Your first redemption was followed by distress and subservience to the nations, but with this final redemption, you will have no distress or subservience to nations afterward.

 

The Rabbis taught us –

At the hour when the anointed King comes, he will be standing on the roof of the Beis HaMikdash and he will announce to Israel and say: Oh you humble ones, the time of your redemption has arrived, and if you do not believe it, look at the light that has risen upon you. As the verse says: “Arise my light, for your light has come, and the glory of Hashem has risen upon you.” And it will shine upon you alone, and not upon the worshipers of idols, as it is written: “Behold darkness will cover the earth.” At that time, the Almighty will shine the light of the anointed King and of Israel and they will all go toward the light of the anointed King.

 

I first heard this Yalkut at the time of the Iranian revolution back in 1979. We thought it was “showtime” then and had such high hopes. That was a good 44 years ago, and it didn’t happen.


The world has only gotten darker since then. Very dark. The king of Persia has returned to destroy the world. And all the rulers of the world are rattling their sabers and taunting each other. I don’t know if it can get any darker than this. 


But, oh say! Can we now see the dawn’s early light?



And the rockets’ red glare and bombs bursting in air – and the sirens’ loud blare - give proof, through the night, that Hashem is still here…

…and that the geulah is near!


There is nothing to fear!


2 comments:

yaak said...

The Girsa in the Pesikta Rabbati is "Edom" instead of "Aram". The Yalkut's version of "Aram" is likely changed that way due to the censors. There are many other such censor-changes in various sefarim from Edom to Aram.

Yechezkel Hirshman said...

Thanks for this. I think Edom is more relevant.

Printfriendly

Print Friendly and PDF

Translate